Սուրբ Ստեփանոսն ու քարից ծնված ժողովուրդը

Home » Առասպելներ » Սուրբ Ստեփանոսն ու քարից ծնված ժողովուրդը

Սիրելի ընթերցողներ, քանի որ հայ ժողովրդի հիշողությունն ավանդաբար պահպանել է խոր հնությունից եկող սյուժեներ, դրանք հաճախ այնքան հեռու են նորօրյա պատկերացումներից, որ մեկնաբանության, բացատրության կարիք ունեն։ Հետևաբար, այստեղ կգտնեք կերպարների ու խորհրդանիշների մասին պատմող ու պարզաբանող հետաքրքրաշարժ տեղեկություններ, այդ թվում՝ ազգագրական նյութեր հին ժամանակների կենցաղի մասին, նախաքրիստոնեական և քրիստոնեական ժամանակներից եկած ու հարատևող բազմաթիվ բարոյական, գեղագիտական, հանրային կեցության սկզբունքներ, որոնց վերաբերյալ ակնարկներ կան առասպելում: Մեկնաբանությունները կատարված են գիտական մեթոդներով, հենվում են հավաստի տվյալների վրա և միանգամայն վստահելի են, նույնիսկ եթե տարբերվում են ձեր սեփական մեկնաբանությունից, որոնք ևս լինելու և փոխանցվելու իրավունք ունեն։

Ստորև նշված աղբյուրների մեջ հեղինակները այն բանահավաք-գիտնականներն են, որոնք հավաքել և գրավոր ձևով պահպանել են այդ պատմությունները և դրանց հետ կապված ծեսերը, ավանդույթները, երգերը, աղոթքները, առած- ասացվածքները, հանելուկները և այլն։

Վստահ ենք այս տեղեկություններն ու փաստերը նաև ձեզ համար բավականին ճանաչողական կլինեն:


Այս պատմությունների հեղինակը հայ ժողովուրդն է։ Դրանք պատմվել են բանավոր սերնդեսերունդ, հազարամյակներ շարունակ։ Ստորև նշված աղբյուրների մեջ հեղինակները այն բանահավաք-գիտնականներն են, որոնք հավաքել և գրավոր ձևով պահպանել են այդ պատմությունները և դրանց հետ կապված ծեսերը, ավանդույթները, երգերը, աղոթքները, առած-ասացվածքները

Սուրբ Ստեփանոսն ու քարից ծնված ժողովուրդը

Քանի որ հայերը հնուց ապրել են լեռնային տարածաշրջանում, քարը ծառայել է նրանց (և մեզ) համար որպես շինանյութ, կշռանյութ և ունեցել է ինչ-որ ծանր ու նշանակալից, ինչպես նաև հավերժական, երկարակյաց բանի խորհրդանիշ։ Ահա թե ինչու հուշաքարեր են դրել․ մեկը՝ հանգուցյալի գերեզմանին, որ նրա հիշատալը հավերժ մնա, մյուսը՝ ճանապարհի կամ սահմանի վրա, որ միշտ ուղեցույց լինի, երրորդը՝ սրբավայրում, որ ցույց տա սրբազան տեղը, ուխտագնացության նպատակակետը։ Մեր օրերում «խոսուն քարեր» հասկացությունը վերաբերում է պատմական այն հիշողություններին, որոնք պահպանվել են քարերի, դրանց վրա արված քանդակների, վիմագրերի, նշանների ձևով։ Հին ժամանակ մարդիկ հավատացել են, որ քարերն իսկապես խոսել են և հայտնել են իրենց հատկությունների, քիմիական կազմի, հանքերի մասին։ Հայերին հայտնի էր նաև ալքիմիկոսների փիլիսոփայական քարը, որն առաջն հերթին ամբողջականության և անմահության խորհրդանիշ էր։ Կան բազմաթիվ ավանդական պատմություններ այն մասին, թե ինչպես քար են դառնում հետապնդողներից խուսափող լավ մարդիկ, Աստծված քար է դարձնում վատ մարդկանց, որ նրանց արարքը հիշվի և ծառայի որպես դրական կամ բացասական օրինակ։ Քարի մեջ ամփոփվում և պահպանվում է ամենակարևորը, որը կարելի է հետագայում հետ ստանալ քարից – ահա այս բոլոր պատկերացումների հիմքը։ Այսպես, Արեգի մասին հեքիաթներում կախարդանքով քարացած քաղաքը կենդանանում է իր բնակիչներով հանդերձ։ Քարը նաև կարծր է, պինդ, դրան դժվար կամ անհնարին է ջարդել։ Եվ քարը կարող է շատ ծանր լինել։ Դա նշանակում է, որ, ինչպես «քարսիրտ» կամ «քարկապ» բառերում, քարը խորհրդանշում է ամրությունը, անշարժությունն ու անփոփոխությունը։

Այս զրույցում խոսքը Ծաղկազարդ տոնի սկզբնավորման մասին է, երբ Հիսուսը մտնում է Երուսաղեմ, և նրան դիմավորում են որպես արքայի։ Թեև այդ տոնակատարությունն ունի նախաքրիստոնեական ծագում և կապված է բնության զարթոնքի հետ, քրիստոնյա աշխարհում հաստատվել է այն կարծիքը, որ Ծաղկազարդը, կամ, ժողովրդական անունով՝ Ծառզարդարը, ամեն տարի նշում և վերարտադրում է Քրիստոսի Երուսաղեմ մտնելու պատմական իրադարձությունը։ Աստվածաշնչյան այդ դրվագում Աստծու Որդու դիմավորում է մարդկանց բազմահազար բանակը, որոնց թվում նաև երեխաներն ու կանայք։ Բայց քանի որ Հին աշխարհում անզավակ կանայք համարվել են վտանգավոր (անպտղությունը հիվանդություն էր համարվում, նրանք իրենց անպտղությամբ կարող էին «վարակել» այլ կանանց, ինչպես նաև ընտանի կենդանիներին, բույսերին), այս պատմության մեջ նրանց արգելվում է մասնակցել գարնան զարթոնքի, պտղաբերության տոնին և, իհարկե, մոտենալ Հիսուսին։ Սակայն առասպելի կանոնների համաձայն, երբեմն խախտումը, զանցանքը, կարող է բերել հրաշալի դրական փոփոխությունների, և այդպես է լինում քարը բարուրած կնոջ հետ։

Աստվածաշնչի Գործք առաքելոց գրքում նկարագրվում է Ս․ Ստեփանոս Նախավկայի քարկոծումը, որն առաջին նահատակությունն էր քրիստոնեության պատմության մեջ։ Հայերը, լինելով առաջին քրիստոնյաների շարքում և պետականորեն առաջինը քրիստոնեություն ընդունելով, ևս եղել և մնացել են խորհրդանշական առումով առաջին նահատակները, ընդունելով այդ երևույթը որպես աստվածային առաքելություն։ Այսպես վերաիմաստավորվելով, պատմության մեջ քարից զոհված սարկավագը դառնում է հայ ժողովրդի նախնին, հայ քրիստոնյայի նախօրինակը և նախահայրը։ Այս պատմությունը ցույց է տալիս նաև, որ քրիստոնեության օրոք հայերը շարունակել են գորովանքով վերաբերվել քարերին, համարելով դրանք սեփական ուժի ու տոկունության խորհրդանիշը և սեփական պատմական հիշողության շտեմարանը։

————————————

Հին, անհիշելի ժամանակ քարերը խոսել գիտեին։ Նրանք շփվում էին իրար և մարդկանց հետ, պատմում էին իրենց գաղտնիքները, ցույց էին տալիս ոսկու և այլ օգտակար հանածոների տեղերը։ Խոսում էին մեծ ժայռերը և թանկարժեք փոքրիկ քարերը, քարերն օգնում էին մարդկանց բուժվել հիվանդություններից ու երեխաներ ունենալ։ Երջանիկ, անհոգ ժամանակներ էին, խաղաղ և ուրախ։ Այդ խաղաղությունը դուր չեկավ սատանային, և նա որոշեց կռիվ ու գժտություն գցել մարդկանց ու քարերի միջև։ Նա գնաց Աստծո մոտ բողոքելու․

— Այ երկնային տիրակալ, որ քեզ արդար ես համարում։ Դու բոլորին, բույսին ու կենդանուն, մարդուն ու նույնիսկ քարերին տալիս ես այն, ինչ իրենց պետք է։ Միայն ինձ ես մոռացել, իմ մի փոքրիկ խնդրանքն էլ չես կատարում։

— Ի՞նչ ասեմ, գլուխը շարժեց Աստված, ախր քեզ լավ եմ ճանաչում, քո ուզածը հաստատ մնացած բոլորի համար վնաս է լինելու։ Բայց ասա, կկատարեմ քո մի ցանկությունը, որ չասես, թե արդար չեմ ու բոլորին հավասար չեմ վերաբերվում։ Դե գնա ու ստեղծիր այն, ինչից բավարարված կզգաս, թույլ եմ տալիս։

Խորամանկ սատանան ուրախացավ։ Գնաց քարերի մոտ ու պահանջեց, որ սրանք իրենց համար թագավոր ընտրեն։ Մինչ այդ քարերը հավասար էին, ոչ ոք չէր մտածել թե իրենցից որն է ամենից արժանավորը։ Մտածեցին-մտածեցին ու որոշեցին թագավոր դնել Ոսկեքարին։

— Դմբոներ, ծիծաղեց սատանան, Ձեզ Ոսկեքարի փայլուն արտաքի՞նը խաբեց։ Եկեք ես ձեզ ցույց տամ, որ ձեզնից ամենաուժեղը Կայծքարն է։

Նա կանչեց Կայծքարին և Երկաթքարին, մի դեզ ծղոտ ժողովեց ու խնդրեց, որ Կայծքարն ու Երկաթքարը հեռվից վազեն իրար վրա ու ուժգին խփվեն իրար։ Միամիտ քարերն այդպես էլ արեցին։ Իսկ երբ բախվեցին, Կայծքարից կայծեր թռան, ընկան ծղոտի դեզի վրա, ու մի մեծ խարույկ առաջացավ։ Մարդիկ ու կենդանիները, որ երբեք կրակ չէին տեսել, մոտ վազեցին։ Բայց կրակը տեղափոխվեց ուրիշ բույսերի, հետո էլ կենդանիների ու մարդկանց վրա, և հրդեհ եղավ։ Ամեն ինչ կրակը սկսեց լափել։ Մարդիկ տեսան, որ կրակով եփվեցին իրենց կերակուրները, բայց հետո այրվեցին ու մոխիր դարձան։ Վառվեցին տները, անտառները, բույսերն ու կենդանիները սկսեցին զոհվել այդ ահեղ հրդեհում։

— Այդ ի՞նչ արեցիր, որոտաց Աստված ու մի կայծակ նետեց փախչող սատանայի ետևից։

Այդպես առաջացավ կրակը, մարդիկ սովորեցին կայծքարով կրակ ստանալ, բայց և իմացան, թե ինչքան վտանգավոր է ուժեղ բոցը։ Այդպես առաջացավ նաև կայծակը, որը մինչև այսօր Աստված ուղարկում է՝ սատանային պատժելու համար, բայց մարդիկ էլ կարող են պատահաբար դրա զոհը դառնալ։ Դրա համար է, որ մինչև մեր օրերը երբ կայծակ է լինում, մարդիկ խաչակնքվում են, որ Աստված խնայի իրենց և միայն սատանային խփի։

Իսկ քանի որ այդ մեծ դժբախտության, աշխարհի կեսն ավիրած հրդեհի համար պատասխանատու էին քարերը, Աստված նրանց էլ պատժեց, զրկեց նրանց խոսելու շնորհից1։

Եվ լռեցին քարերը։ Դարեր ու հազարամյակներ լռեցին։ Լռեցին, երբ իրենց ցավ էին պատճառում, լռեցին, երբ ուրախ էին, լռեցին, երբ իրենց պես քար էին դառնում վիշապներն ու չարակամները, Աստծուն դեմ գնացողները, աղքատներին ու որբերին վիրավորողները։ Լինում էր, որ լաց էին լինում, երբ մի անմեղ սրբի էին սպանում և թաղում իրենց տակ, հաճախ էլ յուղ էին տալիս այն եկեղեցիներին, որոնք կառուցում էին իրենցով։ Եվ միայն մեկ անգամ երգեցին ուրախությունից, և նրանցից մի կենդանի մարդ, լուսեղեն մանուկ ծնվեց։

Այդ օրը Ծաղկազարդ էր։ Քրիստոսն այդ օրը Երուսաղեմ էր մտնում էշի վրա նստած։ Երեխաները բարձրանում էին ծառերին, որ տեսնեն նրան, հարուստ կանայք դուրս էին գալիս իրենց պատշգամբները, որ տեսնեն, ինչպիսի՞ն է նա, անհույս հիվանդներին բուժող և նույնիսկ մահացածներին կենդանացնող այդ հրաշք-աստվածամարդը։ Ամբողջ քաղաքն էր հավաքվել քաղաքի այն դարպասների մոտ, որտեղից գալիս էր Քրիստոսը։ Քրիստոսի ոտքերի տակ իրենց հագուստն էին փռում, որ դիպչի ու իր հրաշքից բաժին տա, նրան դիմավորում էին ծաղկած ձիթենիների և ուռենիների ճյուղերով։ Կանայք իրենց մանուկները գրկներին, տղամարդիկ՝ վարդ ու ռեհան ձեռքներին, դիմավորում էին Նրան։ Քրիստոսին ընդառաջ գնացին բոլորը՝ բացի չամուսնացած աղջիկներից, նորահարսներից և երեխա չունեցողներից։ Ինչ-որ մեկն ասել էր, որ նրանք իրավունք չունեն մոտենալ Հիսուսին։

Քրիստոսն ինքը պահանջեց, որ իրեն մոտենան կանայք իրենց երեխաների հետ, որովհետև Աստված շատ է սիրում փոքրիկներին, նրանց անմեղ խոսքը համարում է սուրբ և արդար։ Անզավակ երիտասարդ մի կին մի նորածնի չափ քար վերցրեց, բարուրեց երեխայի պես և միացավ մյուսներին։ Իսկ ժողովուրդը երգում և աղաղակում էր․ «Օվսաննա, Օվսաննա», այսինքն, «Փառք, փառք»։ Հիսուսն ասաց․ «Երբ նրանք լռեն, քարերը կաղաղակեն»։ Այդ պահին նրան հասավ քարը բարուրող կինը։ Բոլորի աչքի առաջ նրա գրկի քարը նույնպես սկսեց երգել։ Հիսուսը, որ ամեն բան գիտեր, ձեռքը դրեց քարի վրա և ասաց․ «Սանդաքա՛ր, լռի՛ր, լռի՛ր – ձայն հանի՛ր»։ Եվ նույն րոպեին քարը երեխա դարձավ և ինքն էլ կանչեց «Օվսաննա»2։ 

Հիսուսի կողքին կանդնած էր սուրբ Թադեոս առաքյալը։ Քրիստոսը դիմեց նրան, որ դառնա քարից երեխա դարձածի կնքահայրը։

— Այս մանուկը, ասաց նա, թող առաջինը մկրտվի քո ձեռքով այն ժողովրդից, որին դու շուտով մկրտելու ես։ Դա հայ ժողովուրդն է լինելու։ Թող որ բոլոր հայերը լինեն այս մանուկի նման – քարի պես ամուր իրենց հավատքի մեջ։ Այնքան ամուր, որ նրանց ոչ մի դժբախտություն, ոչ մի դժվարություն չկոտրի։ Երեխայի անունն էլ կդնեք Ստեփանոս, որ նշանակում է Պսակ։ Նա քարից է ծնվել, քարով էլ սպանվելու է, պսակվելու է նահատակությամբ և ինձ մոտ է գալու։ Նա լինելու է առաջին քրիստոնյայի օրինակը, և նրա ժողովուրդը, հայերը՝ առաջին քրիստոնյաները աշխարհում3։

Մեծանալով՝ երեխան դառնում է սուրբ Ստեփանոսը և մեռնում է քարից այնպես, ինչպես քարից ծնվել էր։ Այդ հեթանոսներն են քարկոծում նրան, հավատալով չար մարդկանց բամբասանքին, թե իբր նա Աստծո հասցեին վատ բաներ է ասել։  Բայց քար-Ստեփանոսը ժպտալով է գնում դեպի երկնքում իրեն սպասող Քրիստոսին, և նրան ասում են սուրբ Ստեփանոս Նախավկա, առաջին նահատակ4։

Կա այսպիսի մի հանելուկ․

«Պապիկն եմ ես այս քարից,
Այս պառակից՝ այս քարից։
Ոչ հայր ունիմ և ոչ մայր,
Ծնունդ առա այս քարից»։


«Այն ո՞վ էր՝ անհայր-անմայր՝ էղավ մարգար է։ – Այն ուրբ Ստեփանոսն էր»։ 

Այդ հանելուկն ասողները բոլորն էլ գիտեին, որ սուրբը հայ է5։

Ահա թե ինչու հայ ժողովուրդը դիմացկուն և ամուր է՝ քարի պես, և ոչինչ աշխարհում չի կարող կոտրել հայերի կամքն ու ապրելու հզոր ոգին։


ԾԱՆՈԹԱԳՐՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐ

1. H. von Wlislocki, Märchen und Sagen Bukowinaer und Siebenbürger Armenier, Hamburg, 1892, S. 1-3.

2. Ավանդազրույցի հիմնական աղբյուրները արխիվային (Տիգրան Չիթունու արխիվ, Սպարկերտ գավառին վերաբերող նյութեր) և դաշտային (Շիրակ) նյութեր են։ Հրատարակված տարբերակներից են․  Ե․ Լալայեան, Ջաւախք, Ազգագրական հանդէս, գիրք Ա, 1896, էջ 323; Ն․ Ս․ Տ․ Ներսէսեան, Ստեփանոս, «Բիւրակն», 1899, էջ 794։

3. Վահան վարդապետ Տէր-Մինասեան, Անգիր դպրութիւն և հին սովորոյթներ, Կ․ Պօլիս, 1904, էջ 

4. Աստուածաշունչ, Գործք Առաքելոց, 6․13-15։

5. Ղ․ Աղայեանց, Հայոց այժմեան բանաւոր երգերը, «Տարազ», 1890, էջ 12։