Մեղրի գյուտը

Home » Առասպելներ » Մեղրի գյուտը

Սիրելի ընթերցողներ, քանի որ հայ ժողովրդի հիշողությունն ավանդաբար պահպանել է խոր հնությունից եկող սյուժեներ, դրանք հաճախ այնքան հեռու են նորօրյա պատկերացումներից, որ մեկնաբանության, բացատրության կարիք ունեն։ Հետևաբար, այստեղ կգտնեք կերպարների ու խորհրդանիշների մասին պատմող ու պարզաբանող հետաքրքրաշարժ տեղեկություններ, այդ թվում՝ ազգագրական նյութեր հին ժամանակների կենցաղի մասին, նախաքրիստոնեական և քրիստոնեական ժամանակներից եկած ու հարատևող բազմաթիվ բարոյական, գեղագիտական, հանրային կեցության սկզբունքներ, որոնց վերաբերյալ ակնարկներ կան առասպելում: Մեկնաբանությունները կատարված են գիտական մեթոդներով, հենվում են հավաստի տվյալների վրա և միանգամայն վստահելի են, նույնիսկ եթե տարբերվում են ձեր սեփական մեկնաբանությունից, որոնք ևս լինելու և փոխանցվելու իրավունք ունեն։

Ստորև նշված աղբյուրների մեջ հեղինակները այն բանահավաք-գիտնականներն են, որոնք հավաքել և գրավոր ձևով պահպանել են այդ պատմությունները և դրանց հետ կապված ծեսերը, ավանդույթները, երգերը, աղոթքները, առած- ասացվածքները, հանելուկները և այլն։

Վստահ ենք այս տեղեկություններն ու փաստերը նաև ձեզ համար բավականին ճանաչողական կլինեն::


Այս պատմությունների հեղինակը հայ ժողովուրդն է։ Դրանք պատմվել են բանավոր սերնդեսերունդ, հազարամյակներ շարունակ։ Ստորև նշված աղբյուրների մեջ հեղինակները այն բանահավաք-գիտնականներն են, որոնք հավաքել և գրավոր ձևով պահպանել են այդ պատմությունները և դրանց հետ կապված ծեսերը, ավանդույթները, երգերը, աղոթքները, առած-ասացվածքները

Մեղրի գյուտը

Տիր աստվածությունը հայտնի է Ագաթանգեղոսի Հայոց պատմությունից որպես դպրության, իմաստնության հովանավոր։ Նրա տաճարը կոչվել է Երազամույն, այսինքն, վայր, որտեղ մարդիկ քուն են մտել և տեսել են իրենց իղձերի հետ կապված գուշակող երազներ, որոնք, հասկանալի է, ուղարկում էր Տիրը։ Մեր փոքրիկ այս դրվագից հասկանալի է դառնում, որ ժողովրդի համար Տիրն առաջին հերթին բնության հովանավոր էր և կապ ուներ կենդանիների հետ։ Քանի որ «տիր» բառը հին պարսկերենով նշանակել է «նետ», ապա նրան պատկերացրել են նաև նետաձիգ։ Տիրինկատար, կամ Ծիրինկատար լեռնագագաթը գտնվում է Արևմտյան Հայաստանի Տարոն գավառում, չի բացառվում, որ դրա անունը կապված է հենց Տիրի հետ։ Տարոնի ժողովուրդն ունի Տիրի հնամենի առասպելաբանություն, որը պահպանվել է «Ըմըրե Տիրիկվան» հեքիաթի մեջ (տես «Հայ ժողովրդական հեքիաթներ», հատոր XIII, Երևան, 1985, էջ 227-235), որը մանկական հեքիաթ չէ և ներկայացնում է Տիրին որպես դաժան, բայց արդար հրաշագործ որսորդ, որը կապված է անգղի  հետ և մարդկանց երազներ է ուղարկում։ Այստեղ «Տիրիկվան» ձևը «տիր ու կավան», այսինքն, «նետ և աղեղ» իմաստն է կրում։ Պատմության առաջին մասն այն մասին է, որ լեռներում, մասնավորապես, անտառապատ Տիրինկատարի վրա, վայրի մեղուները մեղր են պատրաստում և կուտակում են մարդկանց աչքերից թաքնված տեղերում։

Սողոմոն Իմաստունը աստվածաշնչյան (հինկտակարանյան) կերպար է, Դավիթ թագավորի որդին (Գ Թագավորաց 1-11 գլուխներ)։ Հին կտակարանում ներկայացված է որպես իմաստուն, արդար դատավոր, սրբազան տաճարի հիմնադիր։ Նրան է վերագրվում նաև Աստվածաշնչի Ժողովող գիրքը։ Արևելյան բազմաթիվ ժողովուրդներ ունեն Սողոմոնի մասին առակներ և հեքիաթներ։ Մեր պատմությունը Սողոմոնի մասին հայկական մի քանի տասնյակ առակներից մեկն է, որում նա հանդես է գալիս որպես բնություն-մարդ փոխհարաբերությունների մեջ ծագող հարցերով զբաղվող դատավոր։ Այս մասում պատմությունն այն մասին է, թե ինչու են մեղուները սատկում, երբ խայթում են մարդկանց։ Քանի որ մեղվաբուծությունը գյուղական բնակչության համար կարևոր զբաղմունք է, այն նաև մեղուների հետ աշխատելիս զգույշ լինելու մասին է։

Բացի մարդկանցից, մեղր են ուտում նաև արջերը։ Պատմության մնացած հատվածն այն մասին է, որ մարդիկ արջերից են սովորել մեղր ուտելը, իսկ հետո նաև ընտելացրել են մեղուներին։

————————————

Հիշու՞մ եք Արևի ամուսին ու Աստղիկի ու Ծիածանի հայր Տիրինկատար լեռը։ Այդ լեռան վրա էր ապրում նաև հին հայոց Տիր աստվածը։ Վայրի մեղուները նրա համար սարի ծաղիկներից նեկտար էին հավաքում և մեղր պատրաստում։ Այդ մեղրը լցնում էին Տիրինկատարի քարայրներից  մեկում դրված տասը կարասների մեջ։ Քաղցր ու առատ մեղրը ծորում էր կարասներից դուրս, քարերի վրա։ Քարերն էլ հին-հին էին, Տիրի տաճարի շինանյութն էին։ Ամեն առավոտ Տիրը գալիս-նստում էր իր տաճարի քարերի վրա և ճաշակում էր արևահամ մեղրը1։

Ամեն բան սկսվեց այն օրից, երբ անտառի վայրի մեղուները հանդիպեցին մարդկանց։ Չսիրեցին ոսկեգույն թռչող միջատները մեծամիտ, բնությունն ավիրող մարդկանց։ Բողոք գնացին կենդանիների ու մարդկանց դատավոր Սողոմոն Իմաստունի մոտ, որ իրենց խորհուրդ տա, թե ինչպես պաշտպանվեն մարդկանցից։ Մեղուների թագուհին ասաց․

— Սողոմոն Իմաստուն, մենք կարող ենք ոսկի սարքել։ Բայց ագահ մարդիկ կգան ոսկու հետևից և կկոտորեն մեզ։ Թույլ տուր, որ կծենք նրանց, ու մեր խայթոցից մարդիկ մահանան։

Բայց Սողոմոն Իմաստունն էլ մարդ էր և խղճաց մարդկանց։ Նա վճիռ կայացրեց․

— Պետք չէ, որ դուք ոսկի շինեք։ Աշխարհում առանց ձեզ էլ ոսկի շատ կա։ Ի՞նչ է տալիս ոսկին որպես փող ձեզ կամ մարդկանց, միայն վեճ ու կռիվ է գցում, ագահություն ծնում։ Ոսկին, որ պիտի Արևի պատկերը լիներ, միայն մարդկանց զարդարվելու ու մի պահ գոհանալու համար է ծառայում։ Ավելի լավ է, դուք մեղր սարքեք։ Դրանով ձեր ձագերին էլ կկերակրեք, մարդկանց էլ, ու մարդիկ միայն կօրհնեն ձեզ։ Իսկ մարդկանց դեմ ձեր չարանալու համար ահա իմ արդար վճիռը։ Դուք կարող եք խայթել մարդկանց՝ ձեզ պաշտպանելու համար ու ահագին ցավ հասցնել նրանց։ Բայց իմացեք, ձեզնից ամեն մեկը միայն մեկ անգամ կարող է մարդ կծել, որովհետև դրանից հետո դուք կսատկեք2։


Այդպես էլ եղավ։ Մարդիկ քիչ էին գործ ունենում մեղուների հետ, որովհետև իրենց կարող էին խայթել։ Մեղուներն էլ խուսափում էին մարդկանցից, որ նրանց կծելով՝ իրենք չսատկեն։ Միայն բարի Տիր աստվածի համար էին մեղր տանում ու շատ օրհնանքներ լսում նրանից։

Երկար ժամանակ անցավ։ Մի օր մարդիկ անտառում որս էին անում։ Հանկարծ տեսան, որ մայր արջը իր ձագերի հետ փախչում է մի անտեսանելի թշնամուց, բարձր գոռգռոց հանելով։ Որքան դես ու դեն նայեցին, չտեսան այն գազանին, որ հետապնդում էր արջերին։ Հետո որոշեցին հասկանալ, թե այդ ուր է վազում անտառի հզոր գազանը։ Մայր արջը վազեց դեպի ձորը՝ իրենից առաջ թողնելով երկու ձագերին։ Երբ նրանք հասան ձորի լճակին, մայր արջը ձագերին հերթով ջուրը նետեց և ինքն էլ մտավ ու մեջքի վրա պառկեց ջրի մեջ։ Այդ ժամանակ մարդիկ նկատեցին, որ ինչ-որ միջատներ կծում են արջերի ջրից դուրս ցցված մասերը, դրա համար մայր արջը թույլ չի տալիս ձագերին գլուխները ջրից դուրս հանել։ Արջերը դադարեցին ձայներ հանել ու իբրև թե հանգստացան։ Ու էլի մարդիկ չհասկացան, թե այդ ինչն էր արջերին վախեցրել։ Նրանք սպասեցին, մինչև արջերը դուրս եկան ջրից, ու հետևեցին նրանց։ 

Արջերը հասան հաստաբուն մի ծառի, զգուշությամբ մոտեցան ու սկսեցին լիզել ծառի վրայով ծորող հեղուկը։ Երբ նրանք հեռացան, արդեն մութ էր։ Մարդիկ կրակ վառեցին, որ տեսնեն, թե այդ որտեղից է ծորում այդ նյութը։ Բայց երբ ծուխը հասավ ծառի փչակին, այդտեղից խմբերով դուրս թռան հազարավոր մեղուներ։ Իսկ երբ մարդիկ կտրեցին ծառը և ուսումնասիրեցին փչակը, գտան այդ հեղուկը և փորձեցին ուտել։ Այնքան քաղցր, այնքան համեղ էր, որ որոշեցին ուրիշ ծառերի փչակներում էլ որոնել։ Եվ ամեն տեղ մեղուներ կային, որոնք հարձակվում էին իրենց վրա ու կծում, բայց հետո՝ մահամերձ ցած էին թափվում։ Այդպես մարդիկ հասկացան, որ մեղուներն են, որ պատրաստում են երկնային մանանայի պես քաղցր մեղրը։ Նրանք գյուղից հատուկ փակ զամբյուղներ բերեցին ու իրենց հայրենակիցների համար տարան այդ մեղրից։ Մի քանի խելոք մարդ էլ նկատեցին, որ որոշ մեղուներ մնացել են զամբյուղների մեջ։ Նրանք չբացեցին զամբյուղները, այլ անցք կտրեցին դրանց վրա, որ մեղուներն ազատ թռչեն ու վերադառնան։ Այդպես է առաջացել առաջին մեղվի փեթակը3։ 

Փեթակի մեջ մնացած մեղուները սերունդ տվեցին ու դարձան ընտանի մեղուներ։ Նրանք մեղր էին պատրաստում, մարդիկ ուտում էին այդ մեղրը և երգում․

«Օրհնած մեղու, պզզան մեղու,
Քո մանրիկ թևեր վերցրու,
Բարձրիկ սարերն ես գնալու,
Շուշան, սմբուլ ես քաղելու,
Քաղցրիկ մեղրն ես կրելու»4։


Այդպես կատարվեց Սողոմոն Իմաստունի ասածը՝ մեղուն մեղր պատրաստեց, մարդն էլ կերավ ու օրհնեց։


ԾԱՆՈԹԱԳՐՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐ

1. Ա․ Ղանալանյան, Ավանդապատում, Երևան, 1969, էջ 74։

2. Ե․ Լալայեան, Բորչալու գաւառ, Ազգագրական հանդէս, գիրք X, Թիֆլիս, 1903, էջ 192։

3. Գ․ Հալաջյան, Դերսիմի ազգագրությունը, արխիվային նյութ։

4. Ե․ Լալայեան, Նոր-Բայազէտի գաւառ, Ազգագրական հանդէս, գիրք XVII, Թիֆլիս, 1908, էջ 69։