Անհիշատակ պառավը

Home » Առասպելներ » Անհիշատակ պառավը

Սիրելի ընթերցողներ, քանի որ հայ ժողովրդի հիշողությունն ավանդաբար պահպանել է խոր հնությունից եկող սյուժեներ, դրանք հաճախ այնքան հեռու են նորօրյա պատկերացումներից, որ մեկնաբանության, բացատրության կարիք ունեն։ Հետևաբար, այստեղ կգտնեք կերպարների ու խորհրդանիշների մասին պատմող ու պարզաբանող հետաքրքրաշարժ տեղեկություններ, այդ թվում՝ ազգագրական նյութեր հին ժամանակների կենցաղի մասին, նախաքրիստոնեական և քրիստոնեական ժամանակներից եկած ու հարատևող բազմաթիվ բարոյական, գեղագիտական, հանրային կեցության սկզբունքներ, որոնց վերաբերյալ ակնարկներ կան առասպելում: Մեկնաբանությունները կատարված են գիտական մեթոդներով, հենվում են հավաստի տվյալների վրա և միանգամայն վստահելի են, նույնիսկ եթե տարբերվում են ձեր սեփական մեկնաբանությունից, որոնք ևս լինելու և փոխանցվելու իրավունք ունեն։

Ստորև նշված աղբյուրների մեջ հեղինակները այն բանահավաք-գիտնականներն են, որոնք հավաքել և գրավոր ձևով պահպանել են այդ պատմությունները և դրանց հետ կապված ծեսերը, ավանդույթները, երգերը, աղոթքները, առած- ասացվածքները, հանելուկները և այլն։

Վստահ ենք այս տեղեկություններն ու փաստերը նաև ձեզ համար բավականին ճանաչողական կլինեն:


Այս պատմությունների հեղինակը հայ ժողովուրդն է։ Դրանք պատմվել են բանավոր սերնդեսերունդ, հազարամյակներ շարունակ։ Ստորև նշված աղբյուրների մեջ հեղինակները այն բանահավաք-գիտնականներն են, որոնք հավաքել և գրավոր ձևով պահպանել են այդ պատմությունները և դրանց հետ կապված ծեսերը, ավանդույթները, երգերը, աղոթքները, առած-ասացվածքները

Անհիշատակ պառավը

Այս առասպելը կնոջ աշխատանքի, ձեռագործի, և ընտանեկան անդորրի հովանավոր, շատ հին մի դիցուհու մասին է։ Անհիշատակ պառավի մասին պատկերացումները դուրս չեն եկել կանանց միջավայրից և վերաբերել են հիմնականում կապելու-հյուսելու գործնական աշխատանքներին և կապերի հմայական ազդեցություններին։ «Անհիշատակ» նշանակել է գլխավորապես, զավակներ չունեցող, բայց և մոռացության մատված, հիշատակը պահող չունեցող։ Ինչպես տեսնում եք տեքստից, բարի տարեց կինն անուն չունի, թեև մի աղոթքում նրան Մանիշակ են անվանում։

Անհիշատակ պառավի պաշտամունքը հասել է մեր օրերին միայն այն բանի շնորհիվ, որ կապված է եղել կենցաղի ու ճակատագրի հետ։ Ըստ էության, նա բարի բախտ ապահովող է, թեև միմիայն աղջիկների համար։ Յուրաքանչյուր տատիկ, եթե ուներ աղջիկ թոռ, գրեթե պարտավորված էր մտնելու Անհիշատակ պառավի կերպարի մեջ և, մազերը սանրելու ու հյուսելու միջոցով, «հյուսեր» աղջկա հետագա բախտը։ Ինչպես հայտնի է, ամուսնանալիս, հարսնացուին հագցնելու կամ բաղնիք տանելու ծեսի շրջանակներում, նրա աղջկական սանրվածքը քանդում էին և նորովի, հարսի ոճով էին հյուսում նրա մազերը։ Ավելին, «բախտի» մասում հինա էին դնում, կարմիր ներկում՝ ի նշան բախտավորության տոնի՝ հարսնության։

Հյուսվածքն առհասարակ հայկական կարևորագույն խորհրդանշաններից մեկն է, այն բնորոշում է կյանքը, աճը, սերունդ տալը և, իհարկե, երջանիկ լինելը։ Ահա թե ինչու այդքան շատ բուսական հյուսքեր են նկարել ձեռագիր միջնադարյան մատյանների լուսանցքներում։ Անհիշատակ պառավը պատասխանատու էր նաև ամուսին-կին կապի, ընտանիքում ամուր կապերի համար։

Հենց Անհիշատակ պառավի հետ է կապվաշ իլիկի – բրդից թել մանելու գործիքի – կարևորությունը հայոց մեջ, մինչդեռ գաղտնիք չէ, որ իլիկով էր պատկերվում նաև Ս․ Մարիամ Աստվածածինը, հատկապես՝ Գաբրիել հրեշտակին հանդիպելու և ավետումը ստանալու տեսարաններում։

————————————

Կար-չկար, մի տարեց կին կար։ Նա աղքատ էր, ազգականներ, բարեկամներ չուներ։ Մարդիկ նրան ասում էին Անհիշատակ պառավ, որովհետև նրանից հետո չէր լինելու մեկը, որ պահպաներ հիշատակը նրա մասին։ Այդ բանը շատ էր տխրեցնում խեղճ կնոջը։ Մի՞թե նա հեռանալու էր այս աշխարհից անհետք, մոռացվելու էր։ Սակայն այդ կինը շատ հմուտ էր իլիկով բրդից թել մանելու, այդ թելով ամեն տեսակի ձեռագործ անելու մեջ։ Նա որոշեց գնալ Երուսաղեմ և Աստծուց հարցնել իր ճակատագրի մասին։ Նա յոթ անգամ այցելեց սուրբ վայրերը, աղոթեց, խորհուրդ հարցրեց քահանաներից ու վարդապետներից։ Իր աղոթքներն իր հոգու փրկության, եկնային արքայության մեջ տեղ գտնելու մասին չէին։ Նա խնդրում էր բացել անհաջողակների, հատկապես ամուսնանալ չկարողացող աղջիկների բախտը։ Եվ Աստված նրան տվեց հրաշալի ընդունակություն – քանդելու ու բացելու ամեն խճճված բան1։ 

Նա այնքան ճանաչված վարպետուհի էր, որ ուրիշների համար էր մանում, և դրա համար նրան վճարում էին։ Նա իր աշխատած գումարը հավաքեց և մի մատուռ կառուցել տվեց, որն այսօր էլ կա Գավառից ոչ հեռու, Լանջաղբյուր գյուղում և կոչվում է Իլիկի վանք կամ Պառվավանք։ Շինարարությունից առաջ իր ձեռքով մաքրեց քարերը, մաղեց ավազը։ Այդ մատուռը շատերի սիրված ուխտավայրն ու զբոսատեղին է, այնտեղ շատ են գնում սիրահարված երիտասարդները, որպեսզի Անհիշատակ պառավն օգնի միացնել սիրող սրտերը2։

Այլ մարդիկ պատմում են, որ Անհիշատակ պառավը ապրել է ոչ թե Լանջաղբյուրում, այլ հեռավոր Ակնա գավառակում, երկրի երեսից վաղուց ջնջված Կաշո գյուղում։ Այդ գյուղի բոլոր հայերը հրաժարվել էին իրենց ազգությունից ու կրոնից։ Դառը սրտով հեռացավ նախկին քահանայի կինը գյուղից ու գնաց Եփրատ գետի ափը ու միայն մի բան խնդրեց Աստծուց՝ որ մարդիկ հիշեն իրեն, իրենց ազգականների հետ Կաշոյի պառավի անունն էլ տան, երբ շաբաթ երեկոյան իրենց տանը խունկ վառեն։ Ինքն էլ փոխարենը այնպես կանի, որ նրանց մազերը և ձեռագործի թելերը երբեք չխճճվեն3։

Անցան դարեր, բայց հայ ժողովուրդը չմոռացավ բարի տատիկին։ Մարդիկ շնորհակալ էին այն բանի համար, որ երբ բուրդ-կաժ էին մանում և իլիկով թել պատրաստում, երբ թելով գործում կամ կարում էին, և իրենց թելերն իրար էին խառնվում, քարկապ էր ընկնում, բավական էր ողորմի տալ Անհիշատակ պառավին – և թելերը շտկվում էին։ 

Բայց ծեր կնոջը միայն կարելիս կամ ձեռագործ անելիս չէ, որ հիշում են։ Մեր տատիկներն ու մայրիկները դեռ այսօր էլ հիշում են, որ երբ իրենք փոքր էին, լողանալուց հետո իրենց մազերը սանրում էին իրենց տատիկները։ Եվ երբ ծամերը խառնվում էին, իսկ սանրը մազերը քաշում ու ցավեցնում էր, տարեց կանայք անպայման հիշում էին Անհիշատակ պառավին։ Անհիշատակ պառավը հրաշքով հարթեցնում էր ընտանեկան ամեն մի վեճ, օգնում էր, երբ հողի հետ կռացած աշխատելուց հետո մեկի մեջքն էր բռնվում, օգնում էր բացել կամակոր, չենթարկվող կողպեքներն ու փականները, անգամ կարող էր այնպես անել, որ չար կախարդի ձեռքով արված կապերն արձակվեն4։ 

Երբեմն պառավի հետ հիշում էին նաև Անկտակ ալևորին, որը բարի տատիկի հետ միասին գնացել էր Երուսաղեմ ու ինքն էլ ուրիշների բարի բախտի համար էր աղոթել5։

Այսօր էլ կան տատիկներ, որ սանրում են իրենց թոռնիկների երկար թաց մազերը, և երբ մազերը խառնվում են, նրանք բացում են աղջիկները բախտը՝ բաժանում են մազերը ճակատից դեպի գլխի գագաթը և ասում են․

Հազար օղորմի Անհիշատակ պառավին,
Որ յոթ անգամ բոբիկ, չոքեչոք գնաց Երուսաղեմ,
Քար քաղեց, ավազ մաղեց,
Չուզեց իր հոգուն քաղցր արքայություն,
Ուզեց խառնված թելին, խառնված մազին, խառնված անձին, աղջկա բախտին արձակություն։
Օղորմի քեզ, Ջոչիկ։


ԾԱՆՈԹԱԳՐՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐ

1. Այս պատմությունը հայտնի է հիմնականում պատմական Հայաստանի տարբեր ազգագավառներում գրանցված աղոթքներից․ Գ․ Տէր-Աղէքսանդրեան, Թիֆլիսեցոց մտաւոր կեանքը, գիրք Ա, Թիֆլիս, 1886, էջ 17; Թուխ-Կռպօ, Խօսակցութիւն Գավըռցոց (Շատախցոց), «Բիւրակն», 1898, էջ 652; Ե․ Լալայեան, Նոր-Բայազէտի գաւառ, Ազգագրական հանդէս, գիրք XVII, Թիֆլիս, 1908, էջ 121-122; Ս․ Ավագյան, Արճակ, Երևան, 1978, էջ 107 և այլուր։ Մեղրաձորցի բանահավաք Գոհար Հակոբյան-Գոգոլյանի գրանցած տարբերակն ունի նաև պատմությունը․ Հայ ժողովրդական բանահյուսական նյութեր, Երևան, 2003, էջ 151, տես նաև՝ Լ․ Սիմոնյան, Անհիշատակ պառավը հայ բանավոր ավանդության մեջ, «Պատմա-բանասիրական հանդես», 2015, թիվ 3, էջ 194։

2. Գ․ Միքայելյան, Նոր Բայազետ, Երևան, 1980, էջ 79-80։

3. Ա․ Յ․ Շէփիկեան, Ակնայ ուխտատեղիները, «Բիւրակն», 1900, էջ 92։

4. Արխիվային և դաշտային-ազգագրական նյութեր։

5. Գ․ Շէրենց, Վանայ սազ, Առաջին մաս, Թիֆլիս, 1885, էջ 36։