Անահիտ
Այն ժամանակ, երբ դեռևս քրիստոնեություն չընդունած և մի քանի իրարից բաժանված քաղաք-պետություններում ապրող խուռի (հուրրի) ժողովրդի միայն մի մասն էր իրեն համարում Հայայի (Հայկ նահապետի) կամ նրա որդիներ Բազի, Արամի զավակներ, Անահիտին ճանաչել են որպես Նահիտ, կամ Նահատ։ Այդ աստվածուհու այն ժամանակվա կերպարանքի մասին քիչ բան է հայտնի, գիտենք միայն, որ շատ ավելի ուշ Սասանյան Պարսկաստանի Խոսրով Փարվեզ թագավորը հին պարսից Արդվիսուրա դիցուհուն պաշտել է Անահիտի կերպարանքով։ Իսկ հայոց Անահիտի պաշտամունքը շարունակվել է նաև քրիստոնեությունից հետո, դառնալով Եկեղյաց-Դերսիմ տարածաշրջանի ժողովրդական կրոնի մի մասը։
Մնձուրը, Անահիտին նվիրված սարը, Նահատա աթոռ է կոչվում նաև Փավստոս Բուզանդի Հայոց պատմության մեջ։ Որպես ջրերի, աղբյուրնեԱնահիրի և գետերի մայր աստվածուհի Անահիտը ծնունդ ու սկիզբ է տալիս Հայկական լեռնաշխարհի բոլոր խոշոր գետերին՝ Արաքսին, Տիգրիսին, Եփրատին, իսկ Մնձուրից առատորեն ցած հոսող աղբյուրները համարվել են նրա մայրական կաթը և սուրբ են եղել, դրանց ուխտ են գնացել, մոմ վառել, դրանց հովանավորությունն են խնդրել հնուց մինչև մեր օրերը։ Դերսիմում նրան ասել են Մայր Անահիտ (հայերը) կամ Անայե Փիլի (զազա ժողովուրդը) և պաշտամունքով և ուխտագնացություններով հանդերձ նրան են նվիրել Վարդավառի-Պայծառակերպության տոնը։
Դարբնաց քար, Բազմաքար անունով հայտնի էր նախաքրիստոնեական այն սրբավայրը, որտեղ, ըստ այդտեղից ոչ հեռու գտնվող Հոգվոց վանքի մի կոնդակի (հրամանագրի), մարդիկ եկել են բուժվելու զանազան հիվանդություններից, որի համար դիմել են Անախի կին դիցուհուն (կամ գուցե ոգուն), իսկ բուժման գործողությունները, այդ թվում՝ դեղերի պատրաստումը, եղել է այդտեղ ծառայող կախարդ-դարբինների գործը։ Այս պատմությունը ևս մի փոքր մութ է և քիչ ուսումնասիրված, բայց Խոսրով Փարվեզի օրոք ևս Կագավարը (ևս մեկ Կանգավար կա Պարսկաստանում) Անահիտին պաշտելու սրբավայրն է եղել։
Այստեղ ներկայացված է «Անահիտ» հեքիաթի ոչ թե այն տարբերակը, որը մշակել է Ղազարոս Աղայանը, այլ մեկ ուրիշը։ Այստեղ խորհրդանշական ձևով ներկայացված է ազգային նախաքրիստոնեական կրոնի միաձուլումը ազգային քրիստոնեության հետ։ Վաչագան Բարեպաշտը, որը քրիստոնյա առաջին արքաներից էր, օրենսդիր և շինարար, ամուսնանում է Առանի (Արցախի) Անահիտի հետ, իսկ նախնական առասպելներում նա նաև կառուցապատում է Անահիտի աղբյուրը։ Այս խորհրդանշանը չափազանց կարևոր է հայ ժողովրդի համար։ Սրբազան ամուսնությունը հիմնավորում է պատմական այն երևույթը, որ հայերը պահպանեցին իրենց նախաքրիստոնեական բազմաթիվ արժեքներ՝ տեղափոխելով և վերաիմաստավորելով դրանք Ս․ Լուսավորչի ուսմունքով ստեղծված եկեղեցու միջոցով։ Դրա շնորհիվ մեզ ժառանգություն մնացին պատկերագրական բուսական, կենդանական և խորհրդանշական մոտիվները, առասպելներն ու զրույցները, ընտանեկան և բարոյական կարևորագույն սկզբունք-արժեքները։ Անահիտն իր ձեռքով պատժում է մարդկային զոհաբերությունը և ստրկությունը կիրառող տաճարի քրմերին՝ ցույց տալով, որ այդ ձևերն այլևս տեղ չունեն հայոց կյանքում։ Այս հեքիաթը նաև ամուսնական միության սրբության, կնոջ և տղամարդու փոխօգնության մասին է և հայոց համար այն իրողության, որ օրհասի պահին կինը, թագուհին ևս կարող էր լինել զինվոր և զորավար։
Մանել-հյուսելը, ինչպես արդեն գիտենք Անհիշատակ պառավի պատմությունից, հայ ժողովրդի համար կարևոր խորհուրդ է ունեցել։ Մանելով ստեղծվել է աշխարհը, ուրեմն և աշխարհը սնուցող ջրերի դիցուհին ևս հովանավորում է ձեռագործը, մասնավորապես, ասեղնագործությունը։
Հեքիաթում շեշտվում է նաև հայոց գրի նշանակությունը, որի միջոցով Վաչագանը լուր է ուղարկում թագուհուն։ Պատմականորեն, Վաչագան Բարեպաշտի օրոք Արցախում հիմնվել էին Ս․ Մեսրոպ Մաշտոցի ստեղծած այբուբենն ուսանելու դպրոցներ։ Կա նաև պատմություն այն մասին, թե ինչպես են Մաշտոցի աշակերտները հայոց գրերը տարածում Արցախում։ Գիրը, գիրքը հայոց համար առանձին սրբություն է, որը, ինչպես այս դեպքում, կարող է անգամ կյանքեր փրկել։
Մնձուրի աղբյուրի երգը որքան էլ արտացոլում է հեքիաթի մի դրվագը (երբ Վաչագանն ու Վաղինակը ջուր են խնդրում Անահիտից, իսկ նա հապաղում է տալ, որ ջուրը նրանց չվնասի), հուշում է, որ Մնձուրի աղբյուրները նաև երկկողմանի սեր էին պարգևում դրանց ջուրը խմողներին և դրանց երկրպագողներին։ Ժողովրդական պոեզիայի անզուգական նմուշ լինելուց բացի այդ երգը հաստատում է կնոջ և տղամարդու միջև սիրո սրբությունը, ինքնազոհության և հոգատարության պատրաստ լինելը։ «Մեր սիրուն շատ մարդ է մեռել» արտահայտությունը կարող է կապված լինել նաև հնամենի մարդկային զոհաբերությունների մասին, որոնք, ինչպես ցույց է տալիս հեքիաթը, վերացնում է քրիստոնեությունը։
Առասպելը ցույց է տալիս Անահիտի կապը նաև հացի սրբության հետ։ Հացը ևս մեկ կարևորագույն խորհրդանիշ է հայոց համար, կյանքի և մարդու արդար աշխատանքի քաղցր պտղի խորհրդանիշ։ Նանեի կերպարով ցույց է տրվում, որ հացը ևս ունի մայրական խորհուրդ, մասնավորապես «մայրս՝ տաքուկ հացիկ» արտահայտությունը հաստատում է այդ կապը։