Արևն ու Լուսինը

Home » Առասպելներ » Արևն ու Լուսինը

Սիրելի ընթերցողներ, քանի որ հայ ժողովրդի հիշողությունն ավանդաբար պահպանել է խոր հնությունից եկող սյուժեներ, դրանք հաճախ այնքան հեռու են նորօրյա պատկերացումներից, որ մեկնաբանության, բացատրության կարիք ունեն։ Հետևաբար, այստեղ կգտնեք կերպարների ու խորհրդանիշների մասին պատմող ու պարզաբանող հետաքրքրաշարժ տեղեկություններ, այդ թվում՝ ազգագրական նյութեր հին ժամանակների կենցաղի մասին, նախաքրիստոնեական և քրիստոնեական ժամանակներից եկած ու հարատևող բազմաթիվ բարոյական, գեղագիտական, հանրային կեցության սկզբունքներ, որոնց վերաբերյալ ակնարկներ կան առասպելում: Մեկնաբանությունները կատարված են գիտական մեթոդներով, հենվում են հավաստի տվյալների վրա և միանգամայն վստահելի են, նույնիսկ եթե տարբերվում են ձեր սեփական մեկնաբանությունից, որոնք ևս լինելու և փոխանցվելու իրավունք ունեն։

Ստորև նշված աղբյուրների մեջ հեղինակները այն բանահավաք-գիտնականներն են, որոնք հավաքել և գրավոր ձևով պահպանել են այդ պատմությունները և դրանց հետ կապված ծեսերը, ավանդույթները, երգերը, աղոթքները, առած- ասացվածքները, հանելուկները և այլն։

Վստահ ենք այս տեղեկություններն ու փաստերը նաև ձեզ համար բավականին ճանաչողական կլինեն:


Այս պատմությունների հեղինակը հայ ժողովուրդն է։ Դրանք պատմվել են բանավոր սերնդեսերունդ, հազարամյակներ շարունակ։ Ստորև նշված աղբյուրների մեջ հեղինակները այն բանահավաք-գիտնականներն են, որոնք հավաքել և գրավոր ձևով պահպանել են այդ պատմությունները և դրանց հետ կապված ծեսերը, ավանդույթները, երգերը, աղոթքները, առած-ասացվածքները

Արև ու Լուսինը

Հավանաբար, ի սկզբանե հարկ կլինի բացատրել երեխային, որ Արևը մարդկանց մայրն է փոխաբերական իմաստով, այսինքն, խնամողն ու հովանավորն է, առանց որի կյանք լինել չի կարող։ Այսօր էլ որոշ բաների ի հայտ գալու, ծնվելու մասին ասում ենք «լույս տեսնել»։

Հին հայերը հաց են թխել և ոչ՝ գնել են խանութից։ Այս մասում կարող եք բացատրել երեխային, որ հնում հացի խանութներ, փռեր չեն եղել, և որ այսօր էլ գյուղերում կան կանայք, որ իրենք են թխում իրենց ընտանիքի հացը։

Փոքրիկ ունկնդիրների համար կարող է անհասկանալի լինել ասեղներով աչքերը ծակելու դրվագը։ Պետք է բացատրել, որ դրանք իսկական ասեղներ չեն, այլ սուր շողեր, որ ժամանակավորապես ցավեցնում և կուրացնում են աչքերը, երբ անթարթ նայում ես արևին։ Բավական է շրջել հայացքը – և ցավն անցնում է ու միառժամանակ անց տեսողությունը լրիվ վերականգնվում է։ Եվ առհասարակ – չարժե երկար նայել վառ արևին անզեն աչքով, այլ կարելի է դա անել, օրինակ, արևային ակնոցով։

Այն հատվածում, որտեղ Արևն ու Լուսինը պետք է ջուր բերեն, հարկ կլինի բացատրել երեխային, որ հնում խողովակաշարերով դեպի բնակարանները ջուր չէին բերել, և ամեն ընտանիք ամեն օր գնում էր որևէ աղբյուրից ջուր բերելու՝ խմելու և կենցաղային կարիքների համար։ Ջուրը ևս կյանքի խորհրդանիշ է։ Ավանդական հայերն այսօր էլ եթե անցնում են աղբյուրի մոտով, անպայման մի քիչ ջուր են խմում, եթե անգամ ծարավ չեն – դա հարգանք է աղբյուրի, բնության մեծ բարիքի հանդեպ։ Իսկ կան ավանդազրույցներ, որոնցում մի չար մարդու արարքի պատճառով աղբյուրի ջուրը ցամաքել է, այնպես որ աղբյուրի մոտ մարդիկ իրենց որևէ ավելորդ խոսք կամ արարք թույլ չեն տվել։ Իսկ եթե որևէ մեկը մյուսին ջուր է տվել, ստացողն անպայման օրհնել է, շնորհակալություն է հայտնել։ Սա ևս հայկական ավանդական բարեկրթության գեղեցիկ օրինակ է, որը կարելի է սովորեցնել երեխային։ Թեև հայոց մեջ «ջուրը փոքրինն է», այսինքն ջուր խմելու հերթում զիջում են տարիքով ավելի երիտասարդին, բայց «մի բաժակ ջուր տվողը» միշտ օրհնված է, դա փոխօգնության օրինակ է։ Ահա թե ինչու ջուր բերողին Արևամայրն օրհնում է։

«Հողը խաչված է» արտահայտությունն ակնարկում է հուղարկավորման (թաղման) գերեզմանի կարգը։ Երբ հանգուցյալին ծածկում են հողով, քահանան խաչակնքում է գերեզմանը։ Գետնին աղբ թափելը երեկոյան, ըստ հայերի, մեծ մեղք է Արևի հանդեպ։ Հնում անգամ գիշերով գործ անելը համարվել է անարգանք Արևին, և առասպելներ կան, որոնց մեջ մարդիկ դրա համար քար են դառնում։ Այդ առասպելները, որ պաշտպանում են վաղուց մոռացված օրենքները, մենք այստեղ չենք մեջբերել, սակայն սա նաև շատ լավ առիթ է սովորեցնելու երեխային, որ Արևի մայր մտնելուց հետո և առհասարակ, գետնին աղբ թափելը հային վայել չէ։

————————————

Մեր պապերի պապերն ասում էին, որ արևը մեր բոլորի մայրն է։ Ծաղիկներն ու ծառերը ծլում ու աճում են արևի լույսին ձգտելով։ Կենդանիներն էլ առաջին անգամ աչքերը բացելով՝ արևի լույսն են տեսնում։ Եվ հնում, երբ երեխա էր ծնվում, նրան արևին էին ցույց տալիս և խնդրում, որ արևը նրան երկար կյանք տա1։ Կյանքին էլ «արև» էին ասում, ում սիրում էին և ուզում էին, որ երկար ապրի, ասում էին՝ «Արևդ շատ», արևշատություն էին ցանկանում2։ Իսկ երբ երդվում էին, ասում էին՝ «Իմ արև», «Եղբորս, մորս արև», ու դա նշանակում էր, որ իրենց հարազատի կյանքով էին երդվում, որ սուտ չեն խոսում3։

Հին ժամանակ տան մեծերը միշտ աղոթում էին առավոտյան, դեմքը դեպի արևելք կանգնած, և ասում էին․

Ով մայր մեր Արեգակ,
Դու հասնես օգնության4։

Բայց հին, շատ հին ժամանակներում Արևն ինքը փոքրիկ աղջիկ է եղել։ Նրա ավագ եղբայրը՝ Լուսինը, որին մենք գիշերն ենք տեսնում, նույնպես փոքր տղա էր։ Արևն ու լուսինը մայրիկ ունեն, որն ապրում է Վանա լճի մեջ5
։ Նա ամեն օր հաց է թխում իր զավակների համար, և երբ նրանք վերադառնում են տուն, կերակրում է նրանց, լողացնում և տանում է քնելու։ Ահա թե ինչու մենք ասում ենք՝ «Արևը մայր մտավ», գնաց իր մոր մոտ։

Մի պատմություն կա այն մասին, թե ինչպես եղբայր Լուսինը և քույր Արևը վիճեցին։ Նրանք չէին կարող որոշել, թե ով է նրանցից լուսավորելու ցերեկով, իսկ ով՝ գիշերով։ Լուսինը որպես երեխաներից մեծը, որոշեց, որ ինքն է ցերեկով դուրս գալու, իսկ Արևը թող գիշերով շրջի։ Արևը լաց եղավ ու ասաց, որ ինքը վախենում է գիշերով ելնել։ Մայրիկն այդ պահին հացի խմոր էր հունցում։ Նա լսեց երեխաների խոսակցությունը և զայրացավ Լուսնի վրա։ Խմորոտ ձեռքով նա ապտակեց որդուն և ասաց․

— Արևն աղջիկ է և քեզնից փոքր է։ Թող նա ցերեկով շրջի։ Իսկ դու անվախ տղա ես և արդեն մեծ ես, քեզ համար դժվար չէ լուսավորել մութ գիշերը։

Այդպես էլ որոշեցին։ Բայց Արևն էլի դժգոհեց․

— Բայց եթե ես ցերեկը դուրս գամ, բոլոր մարդիկ կնայեն ինձ վրա, ու ես կամաչեմ։

Լուսին եղբայրը ժպտաց, մոտ եկավ և քրոջը տվեց մի բուռ ասեղ, ասելով՝ 

— Առ այս ասեղները և դրանցով ծակիր այն մարդկանց աչքերը, ովքեր երկար կնայեն քեզ վրա ու կամաչեցնեն քեզ6։

Ահա թե ինչու ոչ մի մարդ չի կարող երկար նայել արևի վրա, թե չէ աչքերը կցավեն այնպես, ասես դրանց մեջ ասեղներ են խրում։ Իսկ Լուսինն այդ օրվանից սկսեց երկնքով շրջել և լուսավորել գիշերը, իսկ մայրական ապտակից նրա դեմքի վրա այդպես էլ մնաց խմորը։ Լուսնին կարելի է երկար նայել, նա չի ծակում աչքերը։ Եվ եթե ուշադիր նայես, կտեսնես խմորի հետքերը նրա դեմքին։ Բայց նա էլ ամաչկոտ է, ու դրա համար հաճախ շղարշ, ծածկ է առնում իր վրա։ Նրա ուղեկիցներն են բազմաթիվ աստղերը՝ նրա ընկերները։

Մեր պապերի պապերը Լուսնին Քեռի են ասել7 ու նկատել են, որ Լուսինն իր հետ միշտ մի այծի մորթու աման, տիկ է վերցնում, մեջը՝ մուրաբա։ Տասնհինգ օր մուրաբան քիչ-քիչ լցվում է, իսկ հաջորդ տասնհինգ օրերի ընթացքում՝ պակասում։ 

Ասում են նաև, որ Լուսնի տիկը մեծանում ու փոքրանում է, որովհետև այն ծակ է։ Մի անգամ, երբ Լուսինն ու Արևը դեռ փոքր էին, մայրն ուղարկում է նրանց ջուր բերելու ու խոստանում է օրհնել այն մեկին, որ շուտ կհասցնի ջուրը։ Լուսինը շուտ է հասնում ու ամանը դնում ջրի տակ։ Արևը երբ հասնում է, չարաճճիություն է անում և ծակում է Լուսնի ամանը։ Ինքն էլ ջուր է լցնում ու տանում, իսկ Լուսնի տարած ջուրը ճանապարհին հոսում է ամանի ծակից։ Այդպես էլ մինչև հիմա, Լուսնի ամանի միջի մուրաբան միայն 15 օր լցվում է, իսկ հաջորդ 15 օրում քիչ-քիչ հոսում է ծակից դուրս։ Այդպես Քեռի-Լուսինը մեկ մեծանում է, մեկ փոքրանում, դառնում պոզերի նման։ Երբ պոզերը դեպի ներքև են լինում, անձրև է գալիս։ Երբ Լուսինը նոր է լինում (նրան այդպես էլ կոչում էին՝ Նոր), մարդիկ փառաբանում են նրան, ասում են․

Նոր, նոր, նորավոր,
 Կանաչ-կարմիր թագավոր։
Ծեր գնացիր, տղա եկար,
Աշխարհի ծայրից ի՞նչ լուր բերիր։

Լուսինն էլ պատասխանում է․

— Աշխարհին՝ խաղաղություն,
Թագավորներին՝ հաշտություն,
Մահին թանկություն,
Հացին էժանություն։
Իմ բալիկներին արևշատություն,
Ծերերի հոգուն արքայություն9։


Այդ նույն պահին աշխատում էին փողին, մետաղադրամին նայել, որ այնպես, ինչպես Լուսինն է աճում, այդպես էլ աճեր ընտանիքի փողը, ունեցվածքը։ Նայում էին նաև երեխային, որ արագ և առողջ աճեր, և մի բախտավոր մարդու, որ իրենք էլ բախտավոր լինեն10
։ 

Լուսինն ու Արևը մեծացան։ Նրանք վաղուց արդեն չեն վիճում, այլ խաղաղ, մեկը մյուսին փոխարինելով, ծագում են իրենց ժամին և, իրենց գործն ավարտելով, մայր են մտնում։ Արևի մայր մտնելուց հետո հողը իբրև թե խաչված է, այն չի կարել փորել, չի կարելի նաև աղբ թափել։

Լուսինը մի արյունով լի պարկ էլ ունի, որի պատճառով Լուսնի խավարում է լինում։ Իսկ երբ նա այդ պարկը գցում է Արևի վրա, խավարում է նաև Արևը11։ Ասում են նաև, որ այդ չար վիշապն է փորձում կուլ տալ Արևին, բայց մարդիկ կրակում են կամ աղմուկ են անում, և վիշապը բաց է թողնում արեգակը12։ Վիշապը Արևի թշնամին է։ Նա ամեն օր հետևում է Արևին, որ մի օր կուլ տա, բայց դա նրան չի հաջողվում13։

Երբ Վանում և Վան քաղաքի մոտ գտնվող գյուղերում յոթ օր, յոթ գիշեր հարսանիք էր լինում, երկրորդ օրն առավոտյան դեռ Արևը չծագած՝ փեսայի ընկեր չամուսնացած երիտասարդները կանչում էին երաժիշտներին և քահանային, իրենց հետ էին վերցնում հարսին ու փեսային ու բարձրանում էին հարսանյաց տան կտուրը կամ մի այնպիսի տեղ, որտեղից կարելի էր լավ տեսնել լուսաբացը։ Այստեղ հարսն ու փեսան, որոնց ասում էին Թագուհի և Թագավոր, բռնում էին մի թաշկինակի երկու ծայրից և կանգնում էին դեմքով դեպի արևագալը, այսինքն, ուղիղ դեպի արևելք։ Այդ ժամանակ երաժիշտները նվագում էին, իսկ երիտասարդները երգում և պարում էին։ Երգն այսպիսի խոսքեր ուներ․

Էգ (այսինքն, այգ, այգաբաց) բարև, էգ բարև,
Էգն արևուն տանք բարև,
Տա թագավորին շատ արև,
Վահեեե, Վահեեե․․․14

 

Նրանք այդպես պարում էին, կանչելով ու բարևելով Արևին, որպեսզի նա երկար կյանք տար ամուսնացող զույգին, երկար ու լուսավոր լիներ նրանց ամուսնական կյանքը։ 

Իսկ Վահեն, որին նրանք նույնպես կանչում էին, այն կրակն էր, որ ելնում էր Արևի հետ15։ Այդ կրակը պիտի վառեր ու վառ պահեր նորապսակների օջախը, թխեր նրանց հացը ու եփեր նրանց ճաշը, տաքացներ նրանց և նրանց ապագա երեխաներին ցմեռվա ցուրտ օրերին և, իհարկե, պահապան լիներ նրանց ընտանիքի ջերմության։

Հայաստանի տարբեր մասերում կան քարացած վիշապ-արձաններ։ Դրանք շատ-շատ հին են։ Այդ Արևն է քարացրել այն վիշապներին, որոնք վնասել են մարդկանց կամ փորձել են ավերել աշխարհը16։ Այդ վիշապներն այսօր էլ ապրում են ջրի տակ և երբեմն փորձում են դուրս գալ ու հասնել Արևին, որ կուլ տան նրան։ Գիշերով նրանք ծովերում ու լճերում փոթորիկներ են անում, բայց գալիս է առավոտը, և Արևի այրող շողերից նրանք քար են դառնում։

Արևի արթնանալուց և ծագելուց առաջ Վանա ծովում լվացվելու պահին լեռան տակից դուրս են գալիս նրա տասներկու սևամորթ սպասավորները։ Նրանք ունեն լուսեղեն ճիպոտներ, որոնցով խփում են սարերին։ Այդ պահին սարերը ցածրանում են, խոնարհվում են բնության մոր առջև, իսկ երկնքում հնչում են զանգակներ, որոնց ձայնը մարդկանց համար լսելի չէ։ Այդ ձայնը լսում են միայն աքաղաղները, որոնք իրենց ուրախ ծուղրուղուով դիմավորում են լուսաբացը17:

Արևը տեր է կանգնում ոչ միայն մեր աշխարհում ապրողներին, այլև այս աշխարհից հեռացածներին։ Հնում ամեն երեկո, երբ Արևը իջնում էր և պիտի շուտով մայր մտներ, տանտիրուհիները մի անկյունից մի փոքր բաց էին անում անկողինները և այդպես թողնում, որ դրանց մեջ արևի շողերն ընկնեն։ Դա Մեռելի բաժին արևն էր18, որովհետև այն աշխարհում էլ մարդիկ թեև ավելի քիչ, քան մենք, բայց արևի լույսի կարիքն ունեն։ 

Երբ պստլիկ, դեռ չքայլող երեխաներին լողացնում էին, նրանց համար հատուկ տաշտով ջուր էին տաքացնում։ Իսկ երբ ամենավերջում նրանց գլխին ջուր էին լցնում, որ օճառն ամբողջովին անցնի, ապա անպայման մի փոքր ջուր էին թողնում տաշտի մեջ։ Դա արևաջուրն էր, և այդպես էին անում, որ Արևը երկար կյանք, շատ արև տա փոքրիկին։


ԾԱՆՈԹԱԳՐՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐ

1. 
Լոռի․ «Ծննդաբերությունից հետո տատմայրը երեխային գիրկն առած և ձեռքին ծայրը սոխ տնկած շամփուր բռնած դուրս է գալիս, դառնում Արեգակի կողմը և ասում. «Սուրբ րեգնակ, էս երեխի փայը տաս, երկնքիցը ցօղ ցօղայ, գետնիցը պտուղ ստանայ»»: Աղբյուրը՝ Ե. Լալայեան, Բորչալուի գաւառ, Ազգագրական հանդէս, գիրք X, Թիֆլիս, 1903, էջ 184; Գարդման/Գանձակ․ Ե․ Լալայեան, Գանձակի գաւառ, Ազգագրական հանդէս, գիրք Զ, Թիֆլիս, 1900, էջ 344։

2. Ե․ Լալայեան, Գանձակի գաւառ, Ազգագրական հանդէս, գիրք Զ, Թիֆլիս, 1900, էջ 344։ Բենսէ, Բուլանըխ, Ազգագրական հանդէս, գիրք Զ, Թիֆլիս, 1900, էջ 31։

3. Բենսէ, Բուլանըխ, Ազգագրական հանդէս, գիրք Զ, Թիֆլիս, 1900, էջ 31։

4. Ե․ Լալայեան, Նոր-Բայազէտի գաւառ, Ազգագրական հանդէս, գիրք XVII, Թիֆլիս, 1908, էջ 94։

5. Գարեգին վարդապետ Սրվանձտեանց, Համով-հոտով, Թիֆլիս, 1884, էջ 259-260։

6. Այս ավանդազրույցը տարածված է եղել պատմական Հայաստանի բոլոր անկյուններում։ Արևելյան Հայաստանի օրինակներից են․ Յ․ Նազարեանց, Նախապաշարմունք, Թիֆլիզ, 1878, էջ 2; Արցախի տարբերակը՝ Ե․ Լալայեան, Վարանդա,  Բ, Թիֆլիս, 1897, էջ 217; Ե․ Լալայեան, Գանձակի գաւառ, Ազգագրական հանդէս, գիրք Զ, Թիֆլիս, 1900, էջ 345-346 և այլուր: Սյունիքի տարբերակներից մեկում հանդես է գալիս ոչ թե Արևամայրը, այլ Աստված, որ Լուսնի և Արևի հայրն է․ Сборник материалов для изучения местостей и племен Кавказа, Выпуск семнадцатый, Тифлис, 1893, отд. II с. 194։ Արևմտահայոց տարբերակներից է Minas Tchéraz, Notes sur la mythologie Arménienne: Transactions of the Ninth International Congress of Orientalists, vol. II, London, 1893, p. 824; Գ․ Հակոբյան, Բասենի ազգագրությունը և բանահյուսությունը, Երևան, 1974, էջ 274-275; Գ. Գյոզալյան, Մուսալեռի ազգագրությունը, Երևան, 2001, էջ 226։

7. Ե․ Լալայեան, Նոր-Բայազէտի գաւառ, Ազգագրական հանդէս, գիրք XVII, Թիֆլիս, 1908, էջ 94։

8. Յ․ Մուրադեանց, Համշէնցի հայերը, Ազգագրական հանդէս, գիրք Զ, Թիֆլիս, 1900, էջ 113։

9. Բենսէ, Բուլանըխ, Ազգագրական հանդէս, գիրք Զ, Թիֆլիս, 1900, էջ 32։

10. Ե․ Լալայեան, Գանձակի գաւառ, Ազգագրական հանդէս, գիրք Զ, Թիֆլիս, 1900, էջ 345:

11. Ե․ Լալայեան, Ջավախք, Ազգագրական հանդէս, գիրք Ա, Թիֆլիս, 1897, էջ 348։ Բենսէ, Բուլանըխ, Ազգագրական հանդէս, գիրք Զ, Թիֆլիս, 1900, էջ 31։

12. Բենսէ, Բուլանըխ, Ազգագրական հանդէս, գիրք Զ, Թիֆլիս, 1900, էջ 31; Ե․ Լալայեան, Գանձակի գաւառ, Ազգագրական հանդէս, գիրք Զ, Թիֆլիս, 1900, էջ 346։

13. Յ․ Մուրադեանց, Համշէնցի հայերը, Ազգագրական հանդէս, գիրք Զ, Թիֆլիս, 1900, էջ 114։ Գարեգին վարդապետ Սրվանձտեանց:

14. Ե․ Լալայեան, Վասպուրական, Ազգագրական հանդէս, գիրք XXV, Թիֆլիս, 1913-1914, էջ 52-53։

15. Վահեի, կամ Վահագնի՝ հուր տարերքի մարմնավորումը լինելու վերաբերյալ տե´ս Լ․ Սիմոնեան, Վահագն դիցոյթը որպէս կրակ տարերքի տիրակալ, «Բազմավէպ», թ․ ՃԿԹ, 2011, էջ 646-677։

16. Կ․ Սիտալ, Գուսաներգեր, Նիւ Եօրք, 1919, էջ 35-42; Ռոզմերի, Օձ-մանուկը, «Բիւզանդիոն», 1899, թ․ 33, էջ 519-520; Գարեգին վարդապետ Սրվանձտեանց, Գրոց ու բրոց, Կ․ Պօլիս, 1874, էջ 95։

17. Գարեգին վարդապետ Սրվանձտեանց, Գրոց ու բրոց, Կ․ Պօլիս, 1874, էջ 109։

18. Ա․ Մխիթարեանց, Փշրանք Շիրակի ամբարներից, Էմիանեան ազգագրական ժողովածու, գ․ Ա, Մոսկուա-Աղէքսանդրապօլ, 1901, էջ 198։